Ga naar de inhoud

Ontwerprichtlijnen voor plaatwerk

Deze gids helpt u uw plaatwerkonderdelen voor te bereiden op de productie.

1. Waarom is maakbaarheid belangrijk?

Design for manufacturing, bekend als DFM, zorgt ervoor dat de onderdelen die u ontwerpt, kunnen worden vervaardigd, wat cruciaal is voor outsourcing. Het helpt de revisies en doorlooptijden te verminderen.

2. Overzicht

Materiaalkeuze
- Roestvrij staal
- Staal (niet behandeld)
- Verzinkt staal
-Aluminium
- Messing
- Koper

Afwerkingen
Wij bieden de onderstaande afwerkingen voor uw plaatwerkonderdelen:
- Lassen van plaatwerkonderdelen met MIG en TIG
- Klinken
- Poedercoaten
- Plating


Gauge geeft de dikte van plaatwerk aan, afhankelijk van het materiaal.In roestvrij staal bijvoorbeeld is Gauge 18 een dikte van 1,270 mm, terwijl Gauge 18 in aluminium gelijk is aan 1,024 mm.

Buigen
Een buiging is de vervorming van een plaat over een as. Hij wordt gemaakt met behulp van een stempel en een matrijs.

Flens
Een flens is een gevormd onderdeel van plaatstaal. Het wordt gemaakt door middel van buigen.

Hems
Een zoom een gewalste rand, het plaatwerk wordt gewalst tot het gelijk ligt met zichzelf. Hij wordt gemaakt door het plaatwerk 180° te buigen.

Tabs
Een tab is een kleine vorm die uit plaatstaal wordt geëxtrudeerd. Het wordt gebruikt om het onderdeel te versterken of om extra functionaliteit toe te voegen.

Neutrale as en K-factor

Een plaatstalen onderdeel wordt bij het buigen onderworpen aan druk- en uitzettingskrachten.

De neutrale as is een sectie waarin geen krachten optreden, en de positie ervan varieert naargelang het materiaal van het plaatwerk.

De K-factor is een verhouding van de afstand tussen de neutrale as en de dikte van de plaat.

3. Hoe wordt maakbaarheid bereikt?

Om ervoor te zorgen dat uw ontworpen onderdelen kunnen worden vervaardigd, moet u zich houden aan de beste praktijken om de maakbaarheid te verbeteren en producten van hoge kwaliteit te verkrijgen.

4. Wat zijn die beste praktijken?

Vlak patroon
Een vlak patroon mag elkaar niet snijden.

Uniforme wanddikte
Onderdelen worden gevormd uit een metalen plaat, en de ontworpen stukken moeten dezelfde dikte (t) hebben. Aanbevolen plaatdiktebereik van 0,02 tot 0,3 inch.

Buigradius (Radii)
Plaatdelen moeten een buigradius hebben om scheurvorming te voorkomen. De buigradius (r) moet liggen tussen één en timessheetdikte (t).

Hoek toevoegen
Plaatwerkonderdelen kunnen scherpe randen hebben. Het toevoegen van hoeken om scherpe randen te breken is een goed ding dat gebruikers kan beschermen en een gladde afwerking geeft aan onderdelen.

Minimum gatdiameter
Gaten met een kleinere diameter dan de plaatdikte kunnen leiden tot vervorming van het werkstuk. De aanbevolen diameter moet groter zijn dan de plaatdikte.

Afstand tussen de gaten
De afstand tussen de gaten moet ten minste driemaal de dikte bedragen.

Afstand tussen gaten en randen
De afstand tussen het gat en de rand moet groter zijn dan de dikte van de plaat.

Minimumhoogte bocht
Bochten moeten hoger zijn dan de som van twee keer de dikte plus de straal.

Afstand tussen gaten en bochten
De hoogte van de gaten (H) moet meer dan driemaal de dikte (t) bedragen.

Buigreliëf
Een buigreliëf is een snede die naast een bocht wordt gemaakt als er aan weerszijden materiaal zit om scheuren en vervorming van de plaat bij het buigen te voorkomen. Het buigreliëf is afhankelijk van de dikte en het materiaal.De breedte van het buigreliëf (w) moet anderhalf keer de plaatdikte (t) zijn. Het buigreliëf (Dp) moet groter zijn dan de bocht.

Inkepingen
De inkepingsbreedte moet groter zijn dan de plaatdikte (t), en de hoogte (H) mag niet groter zijn dan vijfmaal de breedte (W).

Buigconsistentie
Door in alle bochten dezelfde buigradius aan te houden worden de buigkosten effectiever geminimaliseerd.

ONZE DIENSTEN

WAT NORCK HET BESTE DOET